آیا شغل زنبورداری شغل راحتی به حساب می آید


انتخاب شغل زنبورداری از آن دست انتخاب هایی است که برخی افراد آن را کاری بسیار سخت و برخی دیگر نیز بسیار ساده می پندارند. به ویژه در سال های اخیر تبلیغات زیادی برای شروع شغل زنبورداری شده است که برخی از این تبلیغات، زنبورداری را شغلی ساده و راحت معرفی می کند. این در حالی است که شغل زنبورداری در کنار تمامی جذابیت های فوق العاده ای که دارد، پر از سختی و مشغت بوده و نیاز به توانمندی های خاصی دارد.

نه ساده انگاری نسبت به شغل زنبورداری کار صحیحی است و نه اینکه این شغل را بسیار سخت تر از آن که هست معرفی کنیم. بهتر است واقعیت ها بیان شود تا افرادی که قصد دارند در این شغل سرمایه گذاری کنند و یا زنبوردار شوند، با دیدگاه دقیق تری وارد شغل زنبورداری شوند.

انتخاب شغل زنبورداری تنها در صورتی صحیح است که دیدگاه جامعی در مورد جذابیت ها و مشکلات زنبورداری به صورت کامل داشته باشید. پس بهتر است قبل از ورود به این شغل، اطلاعات علمی خود را در مورد آن بالاتر ببرید. در این مطلب تلاش شده تا به برخی چالش های زنبورداری بیشتر بپردازیم. با مطالعه این چالش ها می توانید در کنار جذابیت های این شغل، هوشمندانه تر تصمیم خود را برای ورود به این صنعت بگیرید.

زنبوردار باید دانش بالایی نسبت به شغل خود داشته باشد
اولین نکته ای که بهتر است در نظر داشته باشید، بر خلاف آنچه برخی فکر می کنند، زنبورداری یک شغل علمی و بر مبنای دانش است. اگر می خواهید وارد شغل زنبورداری شوید، باید بدانید که در شرایط کنونی، اگر علم کافی در مورد زنبور و فراورده های زنبورداری نداشته باشید و با حرفه زنبورداری آنقدرها آشنا نشده باشید، قطعا موفقیتی نیز کسب نخواهید کرد. شاید در گذشته بسیاری از زنبورداران حتی سواد خواندن و نوشتن هم نداشتند؛ اما امروزه زنبورداری یک شغل علمی محسوب می شود که برای پیشرفت در آن باید به روز و اصطلاحا آپدیت باشید.

اگر می خواهید زنبوردار شوید، باید هفتگی و حتی روزانه، وقتی را برای مطالعه و بررسی ویدئوهای آموزشی زنبورداری در نظر بگیرید. حضور در کلاس های زنبورداری نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است. به طور کلی باید خودتان را در سطح بالایی قرار دهید تا بتوانید با چالش ها و مشکلات احتمالی پیش رو مقابله کنید

زنبوردار باید توانایی بدنی مناسبی داشته باشد
زنبورداری را با یک شغل پشت میز نشینی مقایسه نکنید. زنبوردار مدام در طبیعت است، باید به کندوها رسیدگی کند و فعالیت های مداوم بدنی دارد. اگر به دنبال یک شغل آسان و راحت و بدون هیچ دردسری هستید، زنبورداری شغل خوبی نیست؛ بهتر است به فکر شغل دیگری باشید. برای زنبورداری نیاز است آمادگی بدنی مناسبی داشته باشید و تا جای ممکن بتوانید چند ساعت مداوم کار کنید.

زنبوردار باید وقت زیادی صرف کند
زنبورداری اگرچه ممکن است به عنوان یک شغل دوم یا حتی سوم انتخاب شود؛ اما در این صورت دیگر شغل نیست و بیشتر حالت تفریح دارد. زنبورداری حرفه ای که بتواند شما را به سودآوری برساند، نیاز به صرف وقت دارد. در نتیجه ممکن است مجبور شوید از خیلی تفریحات و علایق خود کم کنید تا به وظایف زنبورداری خود برسید. البته اگر می خواهید زنبورداری خانگی راه اندازی کنید یا اینکه به فکر تفریح در شغل زنبورداری هستید، طبیعتا شاید اگر زمان زیادی هم برای آن صرف نکنید، مشکلی پیش نیاید. اما زنبوردار حرفه ای باید وقت زیادی را برای شغل خود بگذارد.

زنبوردار باید برنامه ریزی شده عمل کند
برنامه ریزی در زنبورداری حرف اول را می زند. شاید در بسیاری از شغل ها نیاز به نظم و مداومت در کارهای مختلف مهم نباشد؛ اما زنبورداری شغل منظمی است. همانطور که زنبورها منظم زندگی می کنند، زنبوردار نیز باید به صورن منظم به آن ها رسیدگی کند و وظایف خود را انجام دهد. کوچکترین بی نظمی در زنبورداری ممکن است تبعات ناخوشایندی برای زنبورستان به همراه داشته باشد. اگر منظم نیستید؛ زنبورداری شغل سختی برای شما خواهد بود.

زنبوردار باید توانایی ییلاق و قشلاق سالانه را داشته باشد
ییلاق و قشلاق از مهمترین ویژگی های زنبورداری امروزی است. تقریبا زنبورستان های ثابتی که علاقه ای به ییلاق و قشلاق کندوهای خود ندارند، نمی توانند آنقدرها موفقیت آمیز عمل کنند. در نتیجه یک زنبوردار به طور مداوم در فصول مختلف سال در حال جا به جایی است. بهتر است اگر اهل این مدل جا به جایی ها نیستید یا شرایط خانوادگی شما به گونه ای است که امکان ییلاق و قشلاق برایتان مهیا نیست؛ دور زنبورداری را خط قرمز بکشید. شغل های زیادی هستند که می توانید به جای زنبورداری انتخاب کنید. از گاوداری و مرغداری گرفته تا دیگر مشاغلی که همواره در محل مشخصی هستند؛ اما زنبورداری شغلی نیست که به این راحتی شما در یک مکان بمانید و تکان نخورید!

زنبوردار باید برای فروش فراورده های خود خیلی زیاد تلاش کند
فروش عسل، فروش ژل رویال، فروش گرده گل و موم و بره موم، کار سختی است. حتی فروش زهر زنبور عسل نیز این روزها به دلیل رقابت زیادی که ایجاد شده، بسیار سخت است. در نتیجه زنبوردار باید برای فروش محصولات خود نهایت تلاش را به کار بگیرد. از استخدام بازاریاب گرفته تا طراحی بسته بندی و لیبل خاص و حتی ایجاد سایت و شبکه های اجتماعی و فعالیت در آن ها! این یعنی علاوه بر وظایف زنبورداری، فروش محصولات نیز بسیار سخت و حساس است. پس اگر در زمینه فروش هم توانایی خوب و کافی ندارید؛ حتما برای ورود به صنعت زنبورداریبیشتر تحقیق کنید تا بعد از ورود به این صنعت، دچار سردرگمی نشوید.